Eten en Drinken

Superfoods in het dagelijkse dieet

Er bestaat al een tijd lang een discussie over zogenaamde superfoods. Dit voedsel wordt gekenmerkt door hoge gehaltes aan gezonde stoffen en natuurlijke antioxidanten. De superfoods zouden een positief effect hebben op de gezondheid. Dat zeggen de voorstanders erover.

De tegenstanders zeggen dat dit niet wetenschappelijk onderbouwd is. Dat is markant want van de voedingswaren is wel degelijk bekend wat de voordelen voor onze gezondheid zijn. Wat zijn vooroordelen en hoe weet je wat je eet?

Je lichaam heeft antioxidanten en gezonde voedingsstoffen nodig. Bekende superfoods zijn gojibessen, hennepzaad en cacaobonen. Ook knoflook, vette vis en olijfolie vallen hieronder. Sommige kun je direct eten, andere voedingswaren kun je in een maaltijd verwerken.

Koolhydraatarm

Vitamines, mineralen en anti-oxidanten zijn in alle voedingsmiddelen aanwezig. Het is niet zo dat er speciaal voedsel bestaat dat alle benodigde ingrediënten bevat die je lichaam nodig heeft. Het opvallende bij de superfoods is dat de overgrote meerderheid ervan plantaardig is. Bovendien zijn het over het algemeen koolhydraatarme producten.

Een gezond dieet is een uitgebalanceerd dieet. Daarnaast is een gezonde levensstijl van belang. Wanneer je niet voldoende varieert en te weinig beweegt, dan zullen superfoods dan ook niet voldoende effect kunnen sorteren.

Overdaad is schadelijk, dit geldt voor al het voedsel. Zo kan het overvloedig consumeren van chocolade leiden tot hart- en vaatziekten, terwijl er in cacao toch zoveel gunstige stoffen aanwezig zijn. In die zin bestaat er geen speciaal voedsel; een gezond dieet is een totaalpakket aan stoffen die je lichaam nodig heeft.

Dieet variatie

Als je bijvoorbeeld de gojibessen neemt, die als vervangingsvoedsel tijdens het afvallen kunnen worden gebruikt. Ze zijn hier speciaal voor geschikt omdat ze rijk zijn aan voedingsstoffen en tegelijkertijd weinig calorieën bevatten.  Ze hebben een stabiliserende werking op de bloedsuikerspiegel, waardoor je minder snel geneigd bent om een tussendoortje te nuttigen.

Er zit fructose in de bessen, dus je moet nooit meer dan een handje per dag nemen, anders krijg je teveel suiker binnen. Als je deze superfood op een gezonde wijze tot je neemt, dan zal het zijn werking kunnen hebben.

Het kan ook altijd zo zijn dat je lichaam gevoelig is voor bepaalde stoffen. Deze stoffen kunnen in ieder voedsel aanwezig zijn. Bij het gebruik van bepaalde medicijnen moet je ook altijd weten wat je eet. Als je bloedverdunners gebruikt, dan kun je weer beter geen gojibessen tot je nemen.

Geen lichaam is hetzelfde. Gezondheid omvat een gezond dieet en een gezonde levensstijl. Zogenaamde superfoods gecombineerd met een gevarieerd aanbod aan voedingswaren zullen hun uitwerking niet missen. Het is wel zaak te weten wat je eet en hoeveel je ervan eet.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *