Een minibar nodig in je cafe
Een café runnen zonder barman zit duidelijk in de lift in het buitenland. Een nieuwe trend die begint over te waaien naar Nederland en België dankzij corona. Om zo een concept tot en goed einde te brengen, heb je uiteraard een minibar koelkast nodig. In Amerika zijn zulke onbemande café’s vooral ingeburgerd bij studenten in de universiteitssteden. Je kan het vergelijken met de minibar, die je overal al decennialang in hotels vindt.
Een café zonder personeel
Vanuit de invalshoek van een hotelgast is een minibar koelkast een vergiftigd cadeau. Het is van de ene kant wel leuk om in je nachtkledij nog drank open te trekken voor het slapen gaan, omdat de minibar voor een alternatieve oplossing zorgt. De andere keerzijde van de medaille is dat het prijskaartje van de snack of drank soms de pan uit swingt. Vroeger kon je nog sjoemelen door het gebruikte flesje om te ruilen in de hotelkamer, maar de dag van vandaag is dit niet meer mogelijk. Elektrische sensoren zien alles waar je aan hebt gezeten of zelfs hebt verplaatst.
Corona zorgt voor alternatieve café’s
Met de lockdowns rijpte wereldwijd het lumineuze idee bij verschillende horeca uitbaters, om als alternatief een nieuwe vorm van inkomsten op touw te zetten. Het was meteen de opstart van een fonkelnieuw concept door verschillende minibars in een café te plaatsen. Het basisidee is vrij eenvoudig en vergelijkbaar met vendingmachines. Het is een systeem dat gesloten is. Via een touchscreen of toetsen aan de voorkant, kan de zogenaamde ‘caféklant’ een keuze maken uit de uitgebreide mogelijkheden. Via een indrukwekkende interface wordt het verbruik van het café nauwlettend gevolgd. De afrekening gebeurt rechtsreeks bij de cafébezoeker.
Het grote voordeel van een minibar koelkast
In de grootsteden in de Verenigde Staten en China zijn café’s zonder personeel en met minibars, een onverdeelde successtory. De enige voorwaarde is echter dat je vooral zo een café kunt openen waar heel veel volk langs komt. In het andere geval is het een soort mission impossible. De meeste succesrijke zaken bevinden zich ook in universiteitssteden waar studenten zo een alternatieve horecazaak best weten te waarderen.